کوی مهندسین

قالب وبلاگ


کوی مهندسین
 
نويسندگان
آخرين مطالب

تحلیل عوامل موثر بر گردشگری تبریز

 

جهانگردي داراي پيامدهاي متفاوتي است كه مي توان آن را به منزله نيروي محرك توسعه اقتصادي در تمام كشورها محسوب نمود .آنچه به تنهايي كشورها را از هم متمايز مي سازد، جاذبه هاي جهانگردي است، بنابراين هر كشوري با  كوششي شايسته در زمينه جهانگردي  مي تواند وارد كننده  جهانگرد باشد و از اين راه به رشد و شكوفايي خود و بالا بردن  درآمد ارزي خود كمك كند.  جهانگردي به دو صورت مستقيم وغيرمستقيم بر اقتصاد يك كشور تأثير مي گذارد.

مستقيم: ارزهايي كه جهانگردان هنگام اقامت در كشورديگر صرف پرداخت هزينه هاي مختلف مي كنند                         غير مستقيم:  باز پرداخت هايي  كه براي عزيمت  از آن كشور به كشور  ديگر به عمل مي آورند  كه يكي از منابع مهم تأمين ارزهاي خارجي براي يك كشور در حال توسعه به شمار مي رود.

 

آثاريكهجهانگرديدركشورهايمختلفباقيميگذارد،عبارتنداز :

‐ صدور كالا از طريق خريد و ره آوردهاي جهانگردي توسط سياحان

‐ ايجاد خدمات مختلف براي استفاده جهانگردان

‐ توسعه پيشرفت آژانسهاي مسافرتي و وسايل حمل و نقل

‐ استفاده از درآمدهاي ناشي از سرمايه گذاريهاي خارجي

‐ توسعه فرودگاه ها و را هها

‐ ايجاد مؤسسات و مراكز حفظ و نگهداري آثار باستاني و تاريخي ومحيط زيست

‐ توسعه مؤسسات ديگر وابسته به صنعت جهانگردي

‐ بوجود آمدن جاذبه هاي مختلف جهانگردي و غيره

‐ احساس رضايت مندي گردشگران نسبت به ايرانيان

براي سنجش احساس رضايت از گويه ها ي ذيل استفاده گرديد:

‐رضايت از مكان اقامت ،هتل و ... در ايران

‐رضايت از برخورد عمومي مردم در سطح خيابان ها

‐رضايت از تميز و  پاكيزه بودن سطح عمومي خيابا نها

‐رضايت از رعايت قوانين و مقررات رانندگي

‐رضايت از احترام به حقوق ديگران در بين ايرانيان

‐رضايت از رعايت نظافت از سوي مردم ايران در اماکن عمومي

‐ تمايل گردشگران به سفر مجدد

در جریان توسعه گردشگری، نواحی شهری به علت آن که جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند غالباَ مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند. بنابرین لازم است همگام با افزایش گردشگران در فکر برنامه ریزی برای بهینه سازی امکانات موجود و استقرار امکانات مورد نیاز باشیم. با توجه به این که ضعف تسهیلات و خدمات موجوددر یک شهر در ارتباط با گردشگری می تواند موضوعی مشکل ساز باشد، برای شهری همچون تبریز که دارای توان ها و جاذبه های متعدد برای توسعه صنعت گردشگری است، توسعه این صنعت می تواند بسیار راهگشا باشد.

اما کسب این مزایا زمانی امکان پذیر است که بستر مناسب ان  یعنی نهاد های مدنی وزیرساخت های اجتماعی نیز فراهم شده باشد. در عین حال برای رسیدن به بهترین راهبردهادر امر گردشگری، همکاری لازم در بخش های تحقیقات، اطلاع رسانی، توسعه ی محصول، منابع انسانی، بازاریابی و نظارت بر اجرای قوانین لازم وضروری است.

به عبارتی دیگر با توجه به تاثیر شگرف گردشگری در زمینه های اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی در جوامع امروز باید با نظری بلند و مدیریتی عالمانه، آگاهانه و با برنامه ریزی درست، در جهت گسترش گردشگری تلاش کرد.

فضاهای شهری

فضاهای شهری کامل ترین قرارگاه های انسان را تشکیل می دهند ودر بردارنده مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی می باشند و همچنین از جاذبه های فرهنگی، تاریخی وطبیعی برخوردارند. مهمترین فضاهایی که در میان مقاصد گوناگون مورد توجه و بازدید گردشگران قرار میگیرند فضاهای شهری هستند، به همین جهت می توان گفت شهرها مهمترین کانون جذب جهانگردان می باشند.

گردشگری

گردشگری عبارت است از گذراندن اختیاری مدتی از اوقات فراغت خویش در مکانی غیراز محل سکونت دائمی به قصد کسب لذت های گردشگری، بعضی دیگر نیز گردشگری را به عنوان اقدام به مسافرت با هدف تفریح وارائه خدمات برای این عمل تعریف کرده اند.

اخیرا صنعت گردشگری به عنوان یک عامل مهم در ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری وتوسعه منطقه ای و یک عامل ایجاد انگیزش در اقتصاد عمومی تلقی می شود ودرکشورهای در حال توسعه فرصتی برای صادرات، تولید ارز و... است.

بطوری که امروزه گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد کشورهای توسعه یافته را تشکیل می دهد از این رو به عنوان بک فعالیت اقتصادی سودآور مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

گردشگری شهری

گردشگری شهری عبارت است از مسافرت به شهر با انگیزه های مختلف برپایه جاذبه های گوناگون، امکانات و تسهیلات شهری که در شخص ایجاد جذابیت و انگیزه می نماید.

نواحی شهری به علت  آن که جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند  مقاصد گردشگری مهمی  محسوب می شوند

سه شرط اساسی برای سودمندی توسعه گردشگری شهری و تاثیر مطلوب آن دربهبود توسعه کلی شهر ضرورت دارد:

-        شهر باید سیمایی جاذب داشته باشد.

-        منافع مورد انتظار از توسعه در دراز مدت باید فراتر از هزینه ها در دراز مدت باشد

-        شهر باید دست کم دارای برخی عناصر نیرومند و رقابت آمیز در زمینه فرآورده های گردشگری باشد.

عناصر گردشگری

دارای عناصر اولیه و ثانویه است. عناصر اولیه به ترکیبی از جاذبه هایی اشاره می کند که جالب و منحصر به فرد است و  قادر به جذب گردشگران می شود، عناصر ثانویه شامل امکانات و تسهیلات شهری در ارتباط با گردشگری است.

عناصر اولیه گردشگری شهری

عناصری که رکن و عامل اساسی درجذب گردشگر به شهر می شود و گردشگر برای بازدید از آنها هزینه می پردازد و در شهر ماندگار می شود. به عنوان عناصر اولیه گردشگری می توان موارد زیر را نام برد:

خدمات و تسهیلات فرهنگی (تئاتر، کنسرت، سینما، گالری های هنر) ، خدمات و تسهیلات ورزشی (مسابقات ورزشی بین المللی، المپیک، جام جهانی) ،  خدمات تفریحی (جشنواره ها) ، ویژگی های فیزیکی شهرها (الگوی خیابانهای تاریخی ، بناهای جذاب ودیدنی به سبک های مختلف معماری، فضاهای سبز شهری)، نهاد های اجتماعی و فرهنگی (موسیقی، رقص)

عناصر ثانویه گردشگری

عناصر ثانویه گردشگری عبارت است از عناصری که به گردشگر آن خدمات می دهد، وجود این خدمات برای گردشگران ضروری است وهرچه مراکز از کمیت و کیفیت بیشتری برخوردار باشد عاملی مهم در ماندگاری گردشگری محسوب می شود. از جمله این عوامل عبارتند از :

اقامتی (مهمانسراها ، هتل ها) ، خدمات فروشگاهی ، بازار ، مراکز خرید ، حمل ونقل شهری.

 

 

مشکلات گردشگری در ایران

۱) نبود استانداردهای جهانی برای هتل ها، رستو ران ها ومسافرخانه هاو...درایران

۲) نبود برنامه ریزی صحیح برای گردشگران داخلی و خارجی

۳) نبود برنامه‌ریزی سفر و پیشبینیهای لازم، چگونگی اسکان در هتل و مراکز اقامتی

۴) آشنایی نداشتن اکثر اقشار جامعه به اهمیت صنعت گردشگری و توریسم

که ازجمله :

الف) اکثر اقشار جامعه اطلاعات کافی در مورد منا طق گردشگری وتوریستی ندارند.

ب) آشنایی نداشتن اکثر مردم با زبان بین المللی انگلیسی

پ) نداشتن فرهنگ برخورد با توریست

۵) اکثر گردشگران اطلاعات کافی در مورد منا طق گردشگری وتوریستی ندارند.نبود و ضعف تبلیغات در این صنعت و در اختیار قرار ندان اطلاعات کافی به گردشگران

۶) متاسفانه براساس تبلیغات منفی کشورهای بیگانه راجع به تروریست وحقوق بشر در ایران تعداد توریست هر روز کمتر می شود.

۷) آشنایی نداشتن اکثراقشارجامعه وگردشگران به اهمیت حفاظت از محیط زیست واکتوریسم

۸) سردرگمی توریست ها و نبود برنامه ریزی صحیح

۹) هزینه های گزاف سفر وسهمیه بندی بنزین

۱۰) نبود توجه دولت و مسئو لان به این صنعت وکمبودو نبود بو دجه در این صنعت . که امیدواریم مسئولین نیم نگاهی به این صنعت در جهت رفع مشکلات آن بکوشند.

 

پیشنهادات

با توجه به مطالب بیان شده در توسعه گردشگری شهر تبریز و برای دستیابی بر رشد و شکوفایی این صنعت در منطقه و بهبود کارکردهای گردشگری منطقه آزاد در راستای توسعه گردشگری منطقه وکسب درآمد ها ومنافع بیشتر در بخش گردشگری موراد زیر پیشنهاد می شود:

حوزه مدیریتی

1) استقرار سیستم مدیریتی نظامند باز بجای بسته ، فراملی بجای ملی ، برون گرا بجای درون گرا، گروه گرا بجای فرد گرا ، تا این صنعت که امروزه در جهان از درآمدهای نفتی هم پیشی گرفته رونق پیدا کند.

2) مقررات زدائی و جایگزینی ضوابط مترقی و تغییر بنیادین بروکراسی اداری .

3) تدوین نظام مدیریت پویا با تأمین شرایط احراز و انتصاب بجای انتساب که مع الاسف در پاره ای موارد دیده می شود .

4) پذیرفتن تغییر و تحول در عرصه بین المللی و رقابت های جهانی با حفظ منافع ملی و برنامه ریزی های دقیق به صورت کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت بجای روزمره گی .

5) و خلاصه هدایت نظام مدیریتی از روش سنتی به روش علمی ، کارآمد ، اثربخش و غیر سلیقه ای

6) مشارکت دادن مردم در امر تصمیم سازی وتصمیم گیری واجرای برنامه های گردشگری

7)  ایجاد تشکیلات سازمانی منسجم در بخش گردشگری و بهسازی تشکیلات اجرایی فعلی و هماهنگی بین سازمان های گردشگری با دیگر ارگان ها  و تقسیم وظایف بین سازمان ها وتدوین برنامه های آموزشی برای این افراد و آشنا نمودن آن ها با جدیدترین تحولات توریسم و جلوگیری از تداخل وظایف سازمانهای مرتبط و سیاستگذاری مشترک توسط این سازمانها

8) سرمایه گذاری مناسب در بخش های فرهنگی وآموزش مردم محلی جهت برقراری ارتباط مناسب با گردشگران، با برگزاری دوره های آموزشی

9) انجام هزینه های لازم در زمینه مطالعات وتحقیقات و بازاریابی در بحث گردشگری

10) زمینه سازی برای رفع موانع و تنگناهای اجرایی واصلاح مقررات موجود

11)  توسعه و تقویت روابط دیپلماتیک با سایر کشورها

12) تدوین برنامه های آموزشی و تاسیس یك مرکز آموزش جهت آموزش افراد برای ورود به این صنعت و

همچنین آشنا نمودن کارشناسان و مدیران سازمانهای مرتبط با جدیدترین تحولات صنعت توریسم

حوزه ساختاری و عملی

1-         راه اندازی بانک اطلاعات گردشگری و بهره گیری از راهنمای گردشگری :  با ایجاد و تاسیس مکانهای خاص شبیه به شرکت یا آژانسهای مسافرتی برای راهنمایی ومشاوره گردشگران داخلی وخارجی که واقع در فرودگاهها ، ایستگاههای قطار ، ترمینالهای مسافرتی که می تواند خدمات زیادی به آنها ارائه دهد و در این مکانها افرادی مسلط به زبانهای مختلف اطلاعات فراوانی شامل : مناطق دیدنی و توریستی شهرهای مختلف ، اطلاعات جغرافیایی محل ، آثار باستانی را به گردشگران انتقال دهند.

2-            حفظ نگهداری و بازسازی جاذبه های گردشگری، تاریخی ومناطق مختلف طبیعی و توسعه و تجهیز و زیباسازی این مکان ها و ایجاد کمپ های اقامتی موقت ارزان قیمت در آنها در سطح منطقه در راستای توسعه پایدار

3-            احیای مشاغل سنتی منطبق با فرهنگ بومی منطقه مانند صنایع دستی وعرضه آن به گردشگران درمراکز خرید وتوریستی

4-            حضور فعال در نمایشگاه های گردشگری داخلی و خارجی وبرپایی نمایشگاه در سطح منطقه

5-            برپایی جشن ها و همایش های مختلف در طول سال بخصوص در فصول گردشگری

6-         تهیه فیلم های کوتاه از منطقه مورد مطالعه و پخش آن از طریق سیمای استان و سراسری و ارسال آن به

جشنواره های منطقه ای وملی و در صورت امکان فراملی - ترويج آموزش توريسم از طريق شبكه ها ي استاني ( در قالب نشست هاي مختلف) به مردم مناطق مختلف كشور از طريق نيروهاي متخصص و با تجربه

7-         تنوع بخشي و توسعه برنامه هاي تبليغاتي براي معرفي جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، خصوصيات بارز فرهنگي، معماري و آداب و رسوم در شبكه هاي جهاني و وتهیه و توزیع بروشورهای تبلیغاتی در داخل کشور و کشورهای همسایه برای آشنایی بیشتر گردشگران از امکانات و جاذبه های گردشگری منطقه

8-         جهت دهي سرمايه گذاري و توزيع امكانات، خدمات تسهيلات توريستي در سطح منطقه اي و اولويت دهي تخصيص مجدد اين نوع امكانات به مناطق روستاهاي با هدف گردشگري با دارا بودن قابليت بالا در جذب گردشگر

9-         گسترش خطوط پروازي در داخل و خارج از كشور

10-      تسهيل رواديد براي جهانگرداني كه با اتومبيل شخصي وارد ايران مي شوند.

11-     تشويق شركت هاي بيمه براي پوشش بيمه اي جهانگردان

12-     ایجاد ظرفیت های جدید گردشگری در سطح منطقه ، ایجاد پارک های شهری  با امکانات مناسب و تمرکز زدایی در مراکز تفریحی مثل ائل گولی،  تجمیع پارک های  چایکنار و تجهیز این اماکن و ساخت امکانات و  تسهیلات لازم در سایت های گردشگری جهت جذب گردشگران

13-        تاسیس یا تجهیز بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی وبهره گیری از پزشکان در این مراکز برای جذب گردشگران درمانی از کشورهای همسایه

14-     برنامه ریزی مناسب برای کاهش هزینه های تمام شده برای گردشگران از طریق: ایجاد تورهای گردشگری گروهی، ارائه تخفیف ویژه از سوی شرکت های هواپمایی ومسافرتی و هتل ها و.... به گردشگران و گذاشتن فردی در تورها که علاوه بر مسلط بودن به زبان های مختلف ، طبق برنامه از پیش تعیین شده مناطق مختلف را به گردشگران نشان دهند و اطلاعات فراوان به آنها ارائه کنند.

15-      توسعه و بهبود امکانات رفاهی و تفریحی ومراکز خرید وساخت پروژه های ورزشی برای جذب گردشگر ورزشی

16-      بهبود زیرساخت های اقامتی (هتل ها و مسافر خانه ها) و پذیرایی (رستوران ها و غذاخوری ها) در سطح استاندارد های جهانی ومناسب با همه سلیقه ها و ارائه خدمات مناسب به مراجعین و افزایش هتل ها

17-      بهبود زیرساختهای منطقه به خصوص سیستم ارتباطی و شبکه راه ها ، رفع اشكالات فني جاده ها و پل ها و خط كشي و علامت گذاري آنها جهت كاهش خطرات جاده اي، آسفالت اساسی خیابان های اصلی و...

18-      بهبود تاسیسات شهری ، افزایش تعداد سرویس های بهداشتی در سطح شهر و بهبود وضعیت سرویس های موجود

19-      زیباسازی نماهای شهری و المان های شهری نظیر نورپردازی اماکن تاریخی مثل میدان ساعت ، ساخت وتعویض ایستگاه های اتوبوس با طرح های جدید ، ساخت نیمکت های پارک ها و معابر با طرح های جدید ، اصلاح سنگ فرش های پیاده رو ها و یکدست سازی آنها، استفاده از المان های جدید در سیستم های روشنایی

20-      توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی ، وارد کردن اتوبوس و تاکسی جدید به ناوگان با طرح و رنگ های جدید

21-      پیگیری ساخت مرکز همایش بین المللی تبریز و استفاده از بهترین طرح در ساخت آن

22-      ایجاد تسهیلات لازم برای بخش خصوصی از قبیل پرداخت وام‌های درازمدت با بهره کم، تسهیل صدور مجوزهای ساختمانی از جمله هتل، متل، تفرج‌گاه، رستوران و …

23-      زیباسازی، سالم سازی و بازسازی مراکز توریستی و استقرار اکیپ‌های امداد و نجات، تجهیز بیمارستانها و درمانگاه‌های مجهز سیار در مراکز توریستی و بهبود قوانین بیمه

24-      استاندارد سازی مراکز ورود گرشگران نظیر فرودگاه و ایستگاه راه آهن و ترمینال وتجهیز این اماکن مانند:

احداث پارکینگ طبقاتی یا بهسازی پارکنیگ های موجود در این مراکز

قراردادن غرفه مخصوص راهنمای گردشگران در این مراکز و ارائه نقشه راهنمای مراکز اقامتی تفریحی و..

تجهیز سالن های انتظار با توجه به نیاز موجود و ایجاد سالن پروازهای بین المللی در فرودگاه

قراردادن تاکسی های مدرن و رانندگان آموزش دیده جهت راهنمای گردشگران و رساندن آنها به مقصد موردنظر

راه اندازی اتوبوس های گردشگری درون شهری و ارائه خدمات رایگان به گردشکران برای بازدید از اماکن توریستی

25-      گسترش مناطق آزاد تجاری به منظور ورود جهانگردان و تشویق صادرات ارزآور و اشتغال‌زا

26-      احداث مراکزی نظیر «دیسنی لند» که می‌تواند تعداد کثیری از جهانگردان خارجی را به طرف کشور بکشاند.

در چنین مجموعه‌های توریستی می‌توان با توجه به فرهنگ غنی معماری دیرینه ایرانی، شهرک‌هایی را برپا نموده که در برگیرنده هتل‌ها، اردوگاه‌های توریستی، آپارتمانهای استراحتی، رستورانهای مختلف، استخرهای شنای سرباز و سرپوشیده جداگانه برای مردان و زنان، زمین‌های تنیس، گلف، باشگاه‌های بدنسازی، دوچرخه سواری، سوارکاری، تیراندازی و مراکز تفریحی کودکان باشد

27-      تربيت پليس راهنما : قرار دادن پلیس های راهنما توسط شهرداری در نزدیکی مناطق گردشگری برای کاهش ترافیک همچنین راهنمای گردشگران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: درباره مهندس سجاد امانپور
برچسب‌ها: سجاد امانپور تحلیل عوامل موثر بر گردشگریگردشگریتبریز2018
[ یک شنبه 16 اسفند 1394 ] [ 14:43 ] [ admin ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ خوش آمدید

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 728089
تعداد مطالب : 374
تعداد نظرات : 227
تعداد آنلاین : 1